středa 6. července 2016

Do roka a do dne

Aneb, toliko křesťan...


Ano. Je tomu již pěkně dlouho, co jsem za klávesnici usedl s úmyslem napsat něco na Blog.
Omlouvám se těm, kteří očekávali briskní justapozičku, ale opět uvádím jeden ze svých stylizačních slohů. A PRÁVĚ PROTO, se tento příspěvek jmenuje tak, jak se jmenuje, když si dnes opět připomínáme Jena z Husi. Oproti minulým, téměř bujarým oslavám, je letos relativní ticho po pěšině. Jak pak by taky ne. Homo sapiens movisimus (dle Linneho také Gaučálensis) si zvládne připomínat pouze jednu osobnost za rok a letos to je "Kadel". 

Tož tak...

(Pusťte si prosím hudbu - viz níže)

(Dopis na téma: "...jak se mi teď vede...")

Oddaný Jakoubku,

to jest můj dopis třetí z Kostnice poslaný a Tobě určený.
Chci tě obeznámit s děním zdejším. Jak jistě víš, jsem zde, abych očistil jméno své. Mnozí však, strachu o mne majíce, rozmlouvali mi tuto pouť. Koncil tento jsa svolán, by rozřešil otázku dvojpapežství i jiných nešvarů církevních, se zatím pouze zmítá v množství bludů. A já, člověk viery pravé, smím toliko přihlížeti, jak mnozí kněží-svatokupci spřádají své pikle proti mému jménu.

To, co ti zde píši, jsem mnohokráte řešil s Jenem Viklefem a dnes jsem se rozhodl tuto myšlenku ti předat. Proto tě žádám já, Jan Hus, abys v Betlémě ustanovil svátosti dvojí způsoby přijímání také pro lid laický. I oni, jsouce bratry našimi, mají podíl na krvi Kristově, neb On sám praví: "Blahoslaveni chudí, neb jejich je království Boží."Jistě vystoupí proti vám mnozí, kteří, hájíce svých zájmů, budou usilovati o zachování trojího lidu. Já však pravím, byste ve své víře nepolevovali.

Žel zpět k mým tezím, jež jak svíčky pravdy prosvětlují tmu lži (jimi nastolenou), je však do rukou pálí. Svých myšlenek padnouti nedám, neb jest mi sama kniha knih spojencem a čest má se zákonem Božím řídí (tím míním slova Kristova). Objevili se tací, kteří pod pohružkou smrti a spíláním mi do kacířů, buřičů a lhářů, mou vieru zlomiti chtěli. Leč já pevně věřím v obhájení pravdy své, pravdy jediné, bych pak znovu mohl v Betlémě kázat; neb při mně stojí Bůh!

Jan Hus 

L. P. 1414 
(tj. rok zavedení příjimání podobojí v Betlémě knězem Jakoubkem ze Stříbra - na popud Jana Husa)



(pro navození atmosféry doporučuji pustit na podkres)





Děkuji za přečtení, prosím čile komentujte.



Žádné komentáře:

Okomentovat